czwartek, 4 lutego 2016

Parzaki w nowoczesnej i tradycyjnej odsłonie, czyli świętujemy tłusty czwartek

 
Dzisiaj tłusty czwartek, a mnie oprócz na tradycyjne pączki naszła ochota na parzaki, a ponieważ teraz mam mnóstwo czasu z powodu ferii zimowych, nic nie stało na przeszkodzie by je wykonać. :) Sięgnęłam więc do starego zeszytu z przepisami spisanymi jeszcze przez moją babcię i odnalazłam antyczną recepturę na jedyne w swoim rodzaju parzaki. Niektórzy znają je pod nazwą pampuchy, parowańce, bułki lub kluski na parze,  jak zwał tak zwał. U mnie zawsze mówiono na nie parzaki i tak je zapamiętałam :). Postanowiłam wykonać je w dwóch wersjach: tradycyjnej i, że tak powiem ,,odświeżonej''. Dzisiaj podam Wam przepis na obie z nich, a Wy zdecydujecie, która bardziej do Was przemawia, ja przyznam szczerze, że jestem fanką obydwu :).


Składniki:

  •  1 kg + 2 łyżki mąki pszennej
  • 100g drożdży
  • 0.5l + 2 łyżki piwa
  • 0.5 szklanki + łyżka ksylitolu (w wersji tradycyjnej cukru)
  • 10 żółtek
  • laska wanilii (w wersji tradycyjnej cukier waniliowy)
  • 100g oleju kokosowego (w wersji tradycyjnej masła)
  • 0.5 łyżeczki soli 

Nadzienie:

  • dżem 100% owoców (marmolada)

Przygotowanie:

  1. Drożdże rozrób z 2 łyżkami piwa, łyżką ksylitolu (cukru) i 2 łyżkami mąki. Odstaw do wyrośnięcia.
  2. Żółtka razem z ksylitolem (cukrem) ubij na puszystą masę.
  3. Do powstałej masy dodaj laskę wanilii (cukier waniliowy) i przesianą przez sitko mąkę.
  4. Dodaj wyrośnięte drożdże, sól.
  5. Piwo podgrzej, a następnie dodaj do ciasta.
  6. Olej kokosowy (masło) rozpuść i również dodaj do ciasta.
  7. Wyrób dokładnie ciasto i odstaw do wyrośnięcia na ok 1 godz.
  8. Z wyrośniętego ciasta formuj bułki i wkładaj do środka po łyżeczce dżemu (marmolady).
  9. Pozostaw bułki do wyrośnięcia jeszcze na ok 30 minut.
  10. Do garnka wlej wodę i ustaw wkładkę do gotowania na parze. 
  11. Gdy woda się zagotuje umieść parzaki w garnku. 
  12. Po 5-6 minutach powinny być gotowe.
  13. Smacznego! :)


Desery słodzone ksylitolem Ciasta Bez Pieczenia Ciasta bez pieczenia

2 komentarze:

  1. Bardzo fajny przepis. Dziękuję za wzięcie udziału w akcji, przypominam i zachęcam do udostępniania posta konkursowego na swojej tablicy na fanpage'u, można również zachęcić do wzięcia udziału i udostępnienia posta swoich czytelników, znajomych dzięki czemu zwiększy się pula nagród i więcej osób otrzyma nagrodę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za możliwość udziału w akcji ;)

      Usuń