wtorek, 25 lipca 2017

Wegańskie placuszki z grochu



Oficjalnie stwierdzam, że kuchnia roślinna jest moją ulubioną. Wege mania nadal się mnie kurczowo trzyma. :)

Wczoraj długo myślałam, co przygotuję na dzisiejszy obiad. Przejrzałam sporo wegetariańskich i wegańskich przepisów internetowych. Niestety, nic nie rzuciło mi się w oczy, chociaż nie powiem, że nie dostałam solidnej dawki inspiracji.  Jednego jestem pewna,  zdałam sobie sprawę, że gdzieś w szarym kącie mojej kuchni leży ogromna, nieotwarta paczka grochu łuskanego, którą dosyć niedawno kupiłam w hurtowni. Więc koniec końców, nie mając sprecyzowanego planu, postanowiłam, namoczyć groch i czekać do jutra na olśnienie. Na szczęście rano obudziłam się już z głową pełną pomysłów i tak powstały wegańskie placuszki z grochu.

Groch to jeden z podstawowych składników diety wegańskiej i wegetariańskiej. Jest on bogatym źródłem wielu witamin: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, składników mineralnych: potasu, sodu, fluoru, magnezu, żelaza, kobaltu, miedzi, manganu, chloru, wapnia, fosforu, zawiera dużo błonnika oraz, co najważniejsze, posiada łatwo przyswajalne białko (aż blisko 24g/100g). Jednym słowem, zawarte w grochu witaminy i składniki mineralne, doskonale uzupełniają bezmięsną dietę. Ta roślina strączkowa zostaje niestety bardzo często niedoceniona. To ogromny błąd, gdyż stanowi ona świetną bazę do obiadu, a wszystko za sprawą uczucia sytości, jakiego doświadczamy po jej spożyciu. Pokochajmy więc groch, mam nadzieje, że moje placuszki będą małym krokiem w kierunku tej zasłużonej miłości. :)

Składniki (porcja dla 4 osób):

  • 300 gram grochu łuskanego
  • dwie spore cebule
  • cztery ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz
  • kminek
  • papryka ostra
  • olej do kokosowy lub wegański smalczyk do smażenia

Przygotowanie:

  1. Zalej groch i namocz go na min 12 godzin.
  2. Podgotuj groch w wodzie, w której się moczył przez ok 15/20 minut (w trakcie gotowania zbierz szumowiny).
  3. Odlej groch i odstaw do przestudzenia.
  4. W tym czasie obierz czosnek i cebulę. Cebulę pokrój na mniejsze cząstki. 
  5. Przy użyciu blendera, zblenduj groch wraz z ząbkami czosnku i cebulą na papkę.
  6. Przypraw odrobiną kminku i ostrej papryki, dosól i dopieprz do smaku.
  7. Na patelni teflonowej rozgrzej dużą łyżkę oleju kokosowego (bądź smalczyku wegańskiego).
  8. Formuj dość cienkie placuszki i smaż je po obu stronach do zrumienienia.
  9. Gotowe! Najlepiej smakują z dodatkiem świeżych pomidorów i natki pietruszki :)

 Wytrawne tarty i placki - najlepsze na letni obiad

28 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Tak też smakują, zachęcam do wypróbowania :)

      Usuń
  2. Świetnie wyszły :) Wyglądają na takie delikatne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, są bardzo delikatne, fajnie to kontrastuje z chrupiącą ,,skórką'' :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z braku inspiracji czasem rodzą się najlepsze inspiracje :) Pięknie te placuszki wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Placków z grochu jeszcze nie jadłam i będę musiała wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Utarło się, że jak groch - to tylko w grochówce. Fajny pomysł na inne wykorzystanie tego strączka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podkradam przepis, bo bardzo mi sie spodobal :) ciekawa jestem smaku placuszkow :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie musi Pani wypróbować! :)

      Usuń
  8. Niezły pomysł z tym grochem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dowód na to, że groch nadaje się nie tylko do znanej nam wszystkim grochówki :)

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, również pozdrawiam! :)

      Usuń
  10. Jestem zapalonym roślinożercą ?roslinożerką?, jak zwał, tak zwał i jakimś cudem trafiłam tutaj. Możesz być pewna,że jutro na mój stół wjadą placuszki z grochu. W ogóle masz cudowne przepisy, nieskomplikowane i bardzo apetyczne. I kto tu śmie mówić,że kuchnia roślinna jest nudna? Wręcz przeciwnie,jest kolorowa i bardzo zdrowa. Od kiedy tak się odżywiam, czuję się wyśmienicie.Blog dodaje do zakładek, bo bardzo przyjemny.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Każdy taki pozytywny komentarz jest dla mnie ogromną dawką motywacji. Nie ukrywam, że sprawiła mi Pani ogromną radość. Zgadzam się w 100%, że kuchnia roślinna jest wspaniała pod każdym względem, bardzo smaczna, różnorodna i obfita w witaminy. Ja też jestem zdania, że człowiek czuje się lepiej na diecie roślinnej. Jest mi ogromnie miło, jeszcze raz dziękuję za dobre, motywujące słowa i również gorąco pozdrawiam! :))

      Usuń
    2. Dziękuję, wzajemnie samych sukcesów w roślinnym garnku,a teraz idę robić placuszki. Troche późno, ale trudno...

      Usuń
    3. Oj jeszcze nie aż tak późno :)) Trzymam kciuki, żeby wyszły!

      Usuń
    4. za późno na jedzenie właściwie, staram się już wieczorem nic nie jeść, ale co tam, placuszki wyszły super, dodałam tak jak pisałam kurkumę i jarmuż, bo ja ten jarmuż wciskam wszędzie,tak lubię, no i zjadłam wszystkie ! Plus sałatka z rukoli z pomidorami i czosnkiem, super , pozdrawiam

      Usuń
    5. Cieszę się, że wyszło, ja podobnie zjadłam wszystkie na raz :). Także muszę wypróbować wersję z jarmużem i kurkumą. Również pozdrawiam!

      Usuń
  11. Ja jeszcze dodam drobno pokrojony jarmuż.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł, więcej "zdrowia na talerzu" :D

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. Czuję, że wyjdzie prawdziwa bomba smakowa :)

      Usuń